Social Icons

twitterfacebooklinkedinFollow Me on Pinterestemail

miercuri, august 28, 2013

Personal Development

Pentru că săptămâna asta sunt în training de ITIL și mă voi și certifica în Foundation cu această ocazie (sper să iau examenul!), m-am gândit să vorbesc despre partea de personal (și professional) development și importanța acestor activități în viața noastră profesională.

Eu am pus accent destul de mare pe dezvoltarea abilităților (skills) existente și dobândirea de noi abilități încă de când m-am angajat. Nu întotdeauna cu aceeași implicare și la fel de mult efort și cu perioade largi în care am lăsat lucrurile să meargă din inerție, dar a fost ceva ce am ținut în mod constant in the background. Acest interes - alături de alți factori - m-au ajutat să mă dezvolt și să cresc în compania în care lucrez de mai bine de 7 ani și să fac mereu lucruri noi. Eforturile în direcția de personal development au inclus, pe lângă sesiuni de corporate training (oferite de companie), cum este și acest ITIL, destul de mult studiu individual, dar și una bucată - for now! - certificare externă, pentru care am plătit eu din buzunar și m-am ales cu o frumoasă diplomă de Manager al sistemelor de management al calității, care îmi dă posibilitatea să lucrez în mod oficial și legal în domeniul pe care îl îndrăgesc atât de mult.

Mai am pe wishlist, în măsura în care voi dispune de finanțe, un Six Sigma Green Belt, DELE și PLE.

Și acum, că am făcut acest preambul în legătură cu ce fac eu, ce este, de fapt, acest Personal Development, și de ce e important pentru noi? Este oare doar „corporate talk” sau chiar are o însemnătate?

Dezvoltare personală este orice activitate care dezvoltă abilitățile, talentele și potențialul fiecăruia, construiesc ceea ce se cheamă capital uman și înlesnesc rata de angajare, contribuind, în același timp, la îmbunătățirea calității vieții și la realizarea visurilor și aspirațiilor fiecăruia. O definiție text-book, dar care ne dă o imagine oarecum de ansamblu asupra a ceea ce presupune acest proces. Dezvoltare personală poate fi orice, de la un training legat de activitățile de la muncă la cursuri de olărit, limbi străine, yoga și orice vă puteți imagina că v-ar putea îmbunătăți, într-un fel sau altul, viața.

Vă spuneam într-un articol anterior că, după părerea mea, investiția în capitalul personal este cea mai bună investiție pe care o putem face. Nu e un discurs corporate, deși poate părea așa. E important, în contextul tot mai dinamic al mediului profesional din România, dar și pentru cei (sper eu, foarte puțini) care vor să plece în afară, să asimilăm cât mai multe informații și să ne dezvoltăm abilități cât mai diverse - dar care să aibă legătură între ele. Și asta pentru că din ce în ce mai multe companii au cerințe din ce în ce mai specializate în momentul în care deschid poziții, iar dacă nu învățăm să ne mulăm pe nevoile pieței, ajungem să ne întrebăm de ce nu ne cheamă nimeni la interviuri și de ce stăm ani de zile într-un un job fără să avem posibilitate să facem mai mult.

Spuneam că e bine să ne dezvoltăm abilități diverse, dar care să aibă, oarecum, legătură între ele. Fiecare are (sau ar trebui să aibă) un țel în carieră, cel târziu după doi-trei ani de activitate în câmpul muncii. Spre acest țel ar trebui să ne îndreptăm și să ne construim profilul profesional. Dacă îți dorești să fii manager, dezvoltă-ți abilitățile de comunicare, leadership, coaching. Dacă vrei să faci BI, pune-te la punct cu capacitatea de analiză, cu tool-uri specifice, învață VB. E foarte frumos să ai CV-ul plin de calificări și cursuri, dar dacă sunt aruncate aiurea și fără legătură cu job-ul pentru care ai aplicat, vor da doar impresia de inconstanță și imaturitate profesională - pe principiul, hai să fac și eu cât mai multe cursuri, că dă bine acolo. Wrong! (Și poate cândva vă voi spune, din perspectiva unui om care angajează, lucrurile care mă determină, dacă le văd în CV, să resping candidați încă dinainte de a vorbi cu ei.)

Există multiple posibilități de a ne dezvolta abilitățile profesionale și personale (mă axez acum mai mult pe partea business, deși și dezvoltarea la nivel personal - artă, dans, sport etc. e la fel de importantă, dar nu e scopul acestui discurs). Dacă organizația în cadrul căreia lucrăm oferă posibilitatea unor cursuri gratuite, ar fi o mare pierdere (ca să nu spun chiar tâmpenie) să nu profităm de ele, fie că sunt tip classroom sau pe o platformă de self-study. Multe companii oferă și posibilitatea de certificări externe. Poate unele vin cu condiții de genul stat în companie pentru o x perioadă de timp după completarea cursului - acest lucru e ok, trebuie să-și recupereze cumva investiția făcută și să se asigure că nu intruiesc o persoană pentru ca aceasta să plece în altă parte a doua zi.

Dacă aveți posibilități financiare, există o mare varietate de cursuri pe piață oferite de instituții de formare profesională, cursuri acreditate de diverse instituții interne sau internaționale. Dacă nu aveți posibilități financiare și nu vă doriți neapărat o certificare, internetul găzduiește sute de cursuri online, webinars, workshops gratuite. (Din această categorie, eu recomand Coursera.)

Trebuie doar să avem voință și să nu ne complăcem într-o situație care nu ne aduce satisfacții, ci doar frustrări. Să ieșim din confort zone, deci!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu